فلسفه دوازدهم -

درس 3 فلسفه دوازدهم

زلیخا یامان

فلسفه دوازدهم. درس 3 فلسفه دوازدهم

سلام بچه ها کسی میتونه درس سوم فلسفه رو برام قشنگ توضیح بده

جواب ها

anjel girl

فلسفه دوازدهم

ابتدای درس درمود رابطه علیت هست. علت چیزی هست ک ب چیز دیگه وجود میده یعنی حتما باید علت باشه تا معلول ب وجود بیاد و معلول هم چیزیه ک وجودش را از علت میگیرع یعنی وابسته و نیازمند ب علت هست اینجا ی رابطه ب وجود میاد با عنوان علیت ک ی رابطه وجود بخشیه یعنی داخل این رابطه یک طرف ک همون علت باشع ب طرف دیگع وجود میده اگ علت نباشه معلول هم نخواهد بود و اگه علت باشع معلول اون هم حتما خواهد بود و این تفاوتیه ک رابطه علیت با روابط دیگه ای ک داخل جهان هستن داره بعد درمورد دیدگاه دکارت درمورد علیت توضیح داده ک اون معتقد بوده ک اصل علیت بدون دخالت تجربه ب دست میاد و جزءاصول اولیه ای هست ک انسان ب طور فطری اون رو درک میکنه و این درک نیاز ب تجربه نداره ولی یافتن مصادیق علت و معلول ب تجربه نیاز داره ولی تجربه گرایان معتقدند ک انسان با حس همزمانی پدیده هارو درک میکنه و رابطه ضروری بین علت و معلول رو میفهمه بعد میگن چون زمین همیشه با اومدن خورشید روشن میشه و با رفتن اون تاریک میشه پس ی رابطه ضروری بین طلوع خورشید و روشن شدن زمین وجود داره و این همون رابطه علیت هست ولی دیوید هیوم ک اونم تجربه گرا هست با اینکه مثل بقیه تجربه گراها معتقده تنها راه شناخت واقعیت حسو تجربه هست ولی نظر متفاوتی درمورد رابطه علیت داره و میگه ک از طریق مشاهده حسی وتجربی ب دست نمیاد حس فقط میتونه اجسام رنگ ها و شکلهارو ب مانشون بده مثلا چشم ما میبینه ک با اومدن خورشید ب اسمون زمین روشن میشه ولی درک یک رابطه ضروری بین طلوع خورشید و روشن شدن زمین امکان نداره و میگه ک ب خاطر تکرار این پدیده داخل ذهن ما یک انعکاس ایجاد میشه ک بین این دوتا یک رابطه ضروری وجود داره و ب این انعکاس تداعی میگه ک علیت چیزی جز یک حالت روانی ب خاطر پشت سرهم اومدن پدیده ها نیست ولی فلاسفه مسلمان نظر متفاوتی دارنو اصل علیت رو یک قاعده عقلی میدونن بعد اینکه ی اصلی وجود داره با عنوان اصل امتناع اجتماع نقیضین ک همین ک ذهن انسان شکل گرفت میفهمه ک امکان نداره ک یک چیز هم وجود داشته باشه هم نداشته باشع یا هست یا نیست و همچنین امکان نداره ک یک چیزی هم خودش باشه هم خودش نباشه مثلا نمیشه ی مثلث هم مثلث باشه هم نباشه با توجه ب این اصل انسان میفهمه ک یک پدیده خود ب خود ب وجود نمیاد چون اگه چیزی بخواد خودشو ب وجود بیاره ب این معنی هست ک اون پدیده قبل از اینکه ب وجود بیاد وجود داشته تا تونسته ب خودش وجود بده ی اصل دیگه هست با عنوان اصل سنخیت ب این معنی ک هر علتی معلول خاص خودش رو ب وجود میاره و هر معلولی هم از علت خاصی پدید میاد و همه انسان ها ب طور طبیعی این اصل رو قبول دارن یکی از نتایجش هم اینه ک انسان از هرپدیده ای انتظار اثار متناسب با همون پدیده رو داره پس تلاش میکنه ک ویژگی های اون پدیده رو بشناسه و تفاوتش باپدیده های دیگرو بفهمه تا بتونه آاثار ویژه اون رو شناسایی کنه . اما همون طور ک گفتم معلول وابسته ب علته پس این علت هست ک ب وجود اومدن معلول رو ضروری میکنه اگه علت وجود نداشته باشه معلول ممکن الوجوده (امکان ذاتی) داره یعنی هم امکان داره ب وجود بیاد هم نیاد ولی وقتی علت باشه معلول حتما موجود میشه این رابطه رو وجوب علی و معلولی میگن نتیجه اصل علیت ارتباط بین پدیده های جهان با منشا وعلتشون هست نتجه اصل وجوب بخشی علت و معلول تخلف ناپذیری و حتمیت در جهان هست یعنی اگه علت تحقق پیدا کرد یقینا معلول هم ضرورت پیدا میکنه و آخری هم اصل سنخیت میان علت و معلول هست ک نظم خاصی رو درجهان ب وجود میاره

سوالات مشابه

مبین محمودیان

درس 3 فلسفه دوازدهم

کسی سوالات درس ۳ فلسفه ۲ را درآمورده

زهرا عباسی

درس 3 فلسفه دوازدهم

ویژگی های روابط غیر علی و معلولی لطفا جواب بدید🌹

رضا حسینی

درس 3 فلسفه دوازدهم

بین ممکن الوجود و بلذات و واجب الوجود بالغیره چ نوع رابطه ای وجود دارد چرا؟؟

مریم ادبی

درس 3 فلسفه دوازدهم

این سوالات که از اموز شگاه رهیار سوالات تستیش از کدوم کتابه

فآطیمآ بهرآمی

درس 3 فلسفه دوازدهم

سلآم سوالات درس سوم فلسفه دوازدهم رو میشه بفرستید؟

علی پپپپپ

درس 3 فلسفه دوازدهم

اصل سنخیت علت ومعلول یعنی هرمعلولی ازهرعلت خاصی صادرمیشودواین اصل هم دررفارهمه انسانهاهست پس چرابعضی انسان هابرخلاف این اصل رفتارمیکنندمثلاهمین بحث کنکورکه دانش آموزان به جای خوندن خودکتاب به سراغ معلول های فرعی مثل کتاب های تست متعددوگمراه کننده وموسسات متنوع پس بایدگفت بیشتردانش آموزان به سراغ معلول خواص خودعلت نمی روندپس درنتیجه این اصل دررفتارانسانها نیست آیااینگونه است توضیح دهید?

نرگس صالحی

درس 3 فلسفه دوازدهم

سوالات درس سوم فلسفه بفرسین .. ممنون میشم